Branding, wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken?

“Branding is meer dan alleen een logo”, misschien heb je dit al wel vaker gehoord. Het is een combinatie van verschillende elementen die er samen voor zorgen dat alles een mooi geheel wordt. Maar wat komt er dan allemaal kijken bij een (re)branding?

Jouw missie en visie

Voorafgaand is het ontzettend belangrijk dat jij weet waar jouw onderneming voor staat. Wat maakt jouw onderneming zo bijzonder? Wat zijn jouw unique selling points (USP’s)? Hoe onderscheidt jij jezelf van andere ondernemers?

Als je mijn vorige blogpost hebt gelezen dan weet jij heel goed hoe jij jezelf kunt onderscheiden van andere ondernemers. Heb je deze post nog niet gelezen? Klik dan hier voor dé ultieme tip om op te vallen als ondernemer.

Doelen stellen

Nu je weet wat jouw onderneming zo speciaal maakt en hoe jij jezelf kunt onderscheiden als ondernemer, is het tijd om doelen te stellen. Hoe zie jij jezelf en jouw onderneming over 1/3/5 jaar? Misschien kun je zelfs al een doel stellen voor over 10 jaar. Wat wil je nou écht bereiken met jouw onderneming. Probeer realistisch na te denken hierover, maar vergeet niet dat je zult bereiken waar je hard voor werkt, dus probeer niet te klein te dromen ????

Het stellen van doelen heb ik ook al behandeld in mijn eerste blogpost. Die kun je hier terug vinden.

Doelgroep bepalen

Met jouw visuele identiteit wil jij straks jouw ideale klanten gaan aantrekken. Het is dus van groot belang dat jij exact weet wie jouw ideale klant is, hoe zij denken, tegen wat voor problemen zij aanlopen en wat voor oplossing jij te bieden hebt.

Ga eens een doelgroep onderzoek doen. Je kunt in facebook groepen een oproep plaatsen aan jou ideale klant om eens wat vragen te stellen over waar zij nou écht tegenaan lopen. Zo kun jij exact hun problemen benoemen wanneer je bijvoorbeeld tips geeft of het aanbod op jouw website plaatst. Hierdoor laat jij zien aan jouw ideale klant, dat je precies weet waar ze tegenaan lopen en dat jij de perfecte oplossing hebt.

Visuele Identiteit

Uiteindelijk kunnen we dan toch echt aan de slag met jouw visuele identiteit. Hierbij wordt jouw verhaal omgezet tot beeld. Allereerst zullen we gaan kijken naar wat je nu al hebt. Hierbij kijken we naar jouw logo, typografie en kleurgebruik. Deze drie dingen vormen namelijk de basis voor jouw visuele identiteit. Wordt jouw huisstijl consistent doorgevoerd? Of moeten we gaan zorgen dat alles meer een geheel wordt? Wanneer jij jouw huisstijl goed doorvoert op social media, jouw website en andere media uitingen, zul je makkelijker herkent worden door jouw ideale klant!

Ben jij tevreden over de branding van jouw onderneming? Misschien had je toch het idee dat je met een logo al klaar zou zijn, maar als je jouw branding écht goed wilt aanpakken is het belangrijk om alle bovenstaande stappen voor jezelf nog eens uit te schrijven, zodat je elke keer terug kan vallen op een stevige basis.

Is het tijd voor iets dat beter bij jou of je onderneming past? Ik bied verschillende pakketten aan waarbij we jouw branding in een keer goed aanpakken! Hierbij ga ik samen met jou opzoek naar jouw missie, visie en doelgroep zodat jouw verhaal voor mij duidelijker wordt. Zo kan ik een uniek ontwerp maken dat perfect bij jou past!

Voor vragen, opmerkingen of samenwerkingen, kun je mij bereiken via de contactpagina! Ik ga graag voor je aan de slag!